Jan Boers!!! Onze nieuwe Kampioen!

Vrijdag, 3 augustus 2018

De laatste competitiewedstrijd is gevist. De stand is bekend! Jan Boers is onze nieuwe kampioen!

Vanavond zou de beslissing vallen! Omdat er teveel plaatselijk eendenkroos aanwezig was in de Linderbeek, werd voor de derde maal op rij gevist in het Zwols kanaal. Gespannen deelnemers tijdens de loting want dat bleek ook tijdens eerdere wedstrijden heel belangrijk. Wie komt er bij elkaar in het vak en waar heb je dit keer de meeste kans op bonusvissen?!

Het zou allemaal spannend blijven tot letterlijk de laatste weging!
Zoals bekend stond Henry Wind bovenaan in de ranglijst. Hij had stek 10 vanavond en als we de uitslag bekijken, zat het qua gewicht op 9!! Gram vast met zijn directe buurman Hans Velthuis. Zou Henry meer hebben gevangen dan Hans, was hij uiteindelijk 2de geworden op het podium.

Jan Boers, Dick Wind en Mandrie Ligtenberg waren ook kanshebbers op de titel. Mandrie zat vanavond op stek 13. Geen goed nummer als je kijkt naar voorgaande wedstrijden. Toch wist hij daar nog 3 punten te halen. Dick Wind op stek 8 moest het afleggen tegen zijn buurman Dick Valstar en pakte 2 punten. Valstar deed met opnieuw een vakwinst goeie zaken en steeg aanzienlijk in de ranglijst.

… en dan Jan Boers! De kopplek nummer 1 was vanavond voor hem. Dat dit geen garantie voor vakwinst is, blijkt wel uit de wedstrijd van afgelopen dinsdag, maar Jan kennende zou hij er alles aan doen om hier een goed resultaat neer te zetten.
Jan gaf direct na de wedstrijd al wel aan dat hij er een mooie zeelt bij had gevangen. Ook Herman Reinders meldde een zeelt erbij te hebben. Deze vissen bleken belangrijk want er was in het eerste vak bijzonder goed kleinere vis gevangen met een gemiddelde van zo’n 3 kilo per persoon.
Zoals gezegd bleek het spannend tot de laatste weging van Jan’s vangst, maar met bijna 5 kilo wist hij zich te verzekeren van vakwinst en werd daarmee ook onze nieuwe kampioen! Prachtig!!

De top 5 van de Eindstand;
1. Jan Boers 16 punten
2. Dick Wind18 punten
3. Henry Wind18 punten
4. Dick Valstar18 punten
5. Mandrie Ligtenberg18 punten
(bij gelijk aantal punten geldt gevangen gewicht als doorslaggevend)

Frappant dat maar liefst vier mannen in de top vijf hetzelfde aantal punten heeft. Dat geeft al wel aan hoe dicht bij elkaar de resultaten liggen en dat je meerdere keren mocht spreken van een “foto-finish”

Na vier jaar achtereen een kampioenschap van Mandrie Ligtenberg, is er nu een terechte nieuwe winnaar. Jan is een ‘veteraan’ die je niet graag in je vak aantreft, want dan weet je dat het moeilijk voor je gaat worden. Hij stopt enorm veel energie in de sport en dat betaalt zich uit in een terecht mooi kampioenschap. Ook runner-up Dick Wind was dit seizoen heel goed bezig en dekte alle visserijen en technieken goed af. (Tijdens een match aan de Gouden Ploeg stonden er vijf matchhengels klaar!)
Henry kwam tijdens de wedstrijd van vanavond 10 gram tekort om tweede te worden op het podium, maar dit geeft al wel aan hoe hoog het niveau is waarop we met zijn allen vissen. (Je wordt letterlijk afgerekend op een enkel klein visje!)

In het algemeen mag gesteld worden dat deze competitie heel mooi is verlopen. De deelnemers doen niet veel voor elkaar onder en zijn fanatiek binnen een prettige sfeer van hoge sportiviteit. Men gunt elkaar respect en vriendschap. Daar moeten we zuinig op zijn want waar vind je nog taferelen waarin een groep mannen gebroederlijk in het halfdonker bij elkaar staat te wachten op een stoffige zandweg totdat de uitslag bekend gemaakt wordt door Jan Boers;

“…en eerstes, dat bin’k zelf!”<br>